The 4th edition of World Education Congress Sesc RJ will take place from the 25th to the 27th of October, from 09am to 08pm, at Sesc Flamengo, on 99 Marques de Abrantes Street, in face-to-face and virtual format. The event is free of charge and will be broadcasted live on Sesc RJ YouTube Channel.
This year, under the theme “The Awakening of Consciences” the event invites you to reflect upon the pillars that underlie Sesc RJ educational actions: the anti-ableism, the anti-racism and the scientific literacy, which deeply dialogue with the complexity of the contemporary world.
Under a varied schedule which encompasses pre-Congress activities considering an agenda of visits to the remaining Quilombola, indigenous and African heritage communities, up to a variety of activities such as speeches, mini-courses, roundtables, expositions and book launch which will be integral part of the programming from the 25th to the 27th of October. Worldwide acknowledged researchers like Gabriel Chalita, Marcelo Zig, David Rodrigues (Portugal), Emílio Figueira, Conceição Evaristo, Issaka Maïnassara, Barbara Carine, Anny Ocoró Loango (Argentina), Carlos Alvarez Nazareno (Argentina), Alicia Fernanda Sagüés Silva (Espanha) e Aliã Wamiri Guajajara, have already confirmed their participation.
Click here and register to attend the event on-site.
All the activities are subject to availability. However, there will have a link for live broadcast on Sesc RJ YouTube Channel each day.
Roundtables, on-site courses and books launch will not be broadcasted.
PRE-CONGRESS
Territorial Circuit
From the 17th to the 20th of October, Sesc RJ will provide a Brazilian Sign Language (Libras) interpreter for the Territorial Circuit. The circuit consists in visiting Pequena África, Morro da Providência, Museu de Favela, Aldeia Maracanã, Museu Sankofa- Rocinha e Memorial do Holocausto.
Get to know the Territorial Circuit.
Mini-courses Nos dias 23/10 e 24/10 teremos minicursos realizados em diversas regiões do Rio de Janeiro. On the 23rd and 24th of October, the mini-courses will take place in many regions of Rio de Janeiro.
On the 23rd and 24th of October, the mini-courses will take place in many regions of Rio de Janeiro.
Check the mini-courses page for more information and register.
E-BOOK
The organization of the 4th Sesc RJ World Education Congress announces the launch the e-book containing the works presented at the Dialogue Session, which took place on October 26th , 2023.
The E-book is divided into three thematic axes:
Axis: Anti-Racist Education, Valuing Pluri-Identities, and Ethnoscientific Knowledge
Axis: Language and Society
Axis: Accessibility and Inclusion for an Anti-Ableist Education
The e-book presents the theoretical content and references addressed by the speakers in their works and presentations.
Available in Portuguese only.
Click below to access the document and enjoy your reading!
Schedule
23
October
(Português do Brasil) Manhã – Hall de entrada
09h às 10h – Credenciamento
Manhã – Auditório
10h – Abertura Institucional + Apresentação Kátia Preta e banda
10h30 às 12h30 – Mesa Saberes Multidimensionais: Caminhos para o futuro Como articular, de modo interdisciplinar, propostas educacionais inovadoras com propostas ecológicas em vários níveis, inseridas em um espectro político de resistência?
Ana Patrícia Noguera (Colômbia)
Mara Karidy (México)
Jeremias Chauque (Chile)
Mediador: Nelson Job (Brasil)
Tarde – Auditório
14h às 15h – Palestra Por uma educação que caiba o mundo
Gabriel Chalita (Brasil)
15h às 15h30 – Intervalo
15h30 às 17h30 – Mesa Crítica à colonialidade Como a educação pode cultivar novos modos de perceber as relações sociais a partir de um viés mais inclusivo e questionador das cosmovisões segregacionistas coloniais?
Mona Lima (Brasil)
Stephanie di Chiara (Brasil)
Augustín Lao Montes (Porto Rico)
Mediador: Nelson Job (Brasil)
18h – Coquetel de abertura + Apresentação Kátia Preta e banda
10h às 10h15 – Natasha Felix apresenta: Sonhar com Stella do Patrocínio
10h às 12h30 – Mesa Educação diante dos desafios contemporâneos
Como a educação pode elaborar alternativas diante da onipresença da tecnologia da informação e sua economia da atenção, da opressão das minorias e crescente precarização?
Jorge Enrique García Rincón (Colômbia)
Silvia Finocchio de Flasco (Argentina)
Maria Martinha Barbosa Mendonça (Brasil)
Mediador: Nelson Job (Brasil)
Manhã – 3º andar
10h às 11h – Minicurso 1: Oficinas de Jogos Didáticos do Gemat-Uerj: Trazendo o Lúdico para a sala de aula: Jogos Didáticos
Leandro Machado; Bianca Thiago; Giovanna Gama; Heloísa Paula e Thiago Tavares
11h às 12h – Minicurso 2: Criando podcasts com o projeto Pief
Andreson L. C. Rêgo e Victor Almeida de Assis
Tarde – Auditório
14h às 15h – Minicurso 3: Expedições Científicas para a Educação Básica
Flávia Luzia, Letícia Ferreira e Suellem Barbosa
15 h às 16h – Minicurso 4: Introdução do uso da Robótica na Educação Básica
Thiago Almeida
16h às 17h – Minicurso 5: Oficina de construção de embalagem piramidal
Barbra Southern; Lucimeri Ricas e Rasec Santos
Manhã e Tarde – 1º Andar: Sala Multi B
10h às 17h – Apresentação de trabalhos (presencial e virtual)
10h às 10h30 – Intervenção Mente Matéria
Gabriel Guerrer
10h30 às 12h30 – Mesa Imaginário, sonhos e presente Investigar os desejos, medos e dúvidas que pairam na percepção coletiva e desenvolver, a partir disso, estratégias para construir ações relevantes no aqui agora.
Erick Felinto (Brasil)
Gandhy Piorski (Brasil)
Lua Couto (Brasil)
Mediador: Nelson Job (Brasil)
Tarde – Auditório
14h às 16h – Mesa Inteligências ancestrais e artificiais Tecendo as relações éticas possíveis entre saberes ancestrais e as novas tecnologias, questionando a onipresença do algoritmo na vida social.
Wallace Lopes (Brasil)
Ivana Bentes (Brasil)
Mediador: Nelson Job (Brasil)
16h às 17h – Encerramento + APUPÚ – onde os corpos vibram, com Natasha Felix, DJ Joss Dee e Cecilia Marcos
Minicurso 1 (On-line): Educação ambiental e educação financeira críticas nas aulas de Matemática da educação básica Proponente: Gabriela dos Santos Barbosa
(Português do Brasil) Minicurso 2 (On-line): Histórias e Filosofias das Ciências nos Contextos Educacionais Proponentes: Raquel Ferreira, Leonardo Moreno e Jean Felipe de Assis
Minicurso 3 (On-line): Educação Financeira e Sentido de Vida: Formação Ética e Social no Ensino Básico Proponente: Anderson Luís Barbosa e Lorena Rodrigues Lemos
(Português do Brasil) Minicurso 4 (On-line): Investigações e Modelagem no Ensino de Matemática: Múltiplas Representações dos Saberes na Práticas de Ensino-Aprendizagem
Proponentes: Natã Santanna; Vivian Amaral e Carla Raiana
(Português do Brasil) Minicurso 5 (On-line): Práticas avaliativas antirracistas e inclusivas em Matemática: a avaliação pedagógica como uma ação política, histórica, social e econômica. Proponentes: Daniel Lima e Felipe Olavo